Άγιος Βασίλειος ο μέγας , αρχιεπίσκοπος Καισαρείας της Καπαδοκίας.
Λόγος περί νηστείας πρώτος:
Η νηστεία να γίνεται χωρίς υποκρισία. Κάθαρση της ψυχής από τα αμαρτήματα.
……………………….
“ 2. «Άλειψε το κεφάλι σου και πλύνε το πρόσωπό σου» (Ματθ. 6, 17). Σε μυστήρια σε καλεί ο λόγος. Αυτός που αλείφθηκε εμυρώθηκε• αυτός που ενίφθηκε εκαθαρίσθηκε. Να εννοείς τη νομοθεσία στον εσωτερικό άνθρωπο. Να καθαρίσεις την ψυχή από τα αμαρτήματα. Να χρίσεις το κεφάλι σου με χρίσμα άγιο, για να γίνεις μέτοχος του Χριστού, και έτσι να προσέλθεις στη νηστεία. Να μην αλλοιώσεις το πρόσωπό σου όπως ακριβώς oι υποκριτές. Το πρόσωπο αμαυρώνεται, όταν η εσωτερική διάθεση επισκιάζεται με το επίπλαστο εξωτερικό σχήμα, καλυπτόμενη με το ψεύδος σαν με παραπέτασμα.Υποκριτής είναι αυτός που υποδύεται ξένο πρόσωπο στο θέατρο• ενώ είναι δούλος, πολλές φορές υποδύεται το πρόσωπο του κυρίου, και ενώ είναι πολίτης, το πρόσωπο του βασιλέως. Έτσι και στον βίο αυτό, σαν στη σκηνή της δικής τους ζωής, οι πολλοί παίζουν θέατρο, άλλα μεν φέροντας στην καρδιά, άλλα δε δεικνύοντας φανερά στους ανθρώπους. Να μην αλλοιώνεις λοιπόν το πρόσωπό σου. Όποιος είσαι, τέτοιος να φαίνεσαι• να μην υποκρίνεσαι τον σκυθρωπό, επιδιώκοντας την δόξα από του να φαίνεσαι εγκρατής. Διότι ούτε ευεργεσία που διατυμπανίζεται είναι όφελος, και κανένα κέρδος δεν προέρχεται από νηστεία που δημοσιεύεται. Διότι εκείνα που γίνονται επιδεικτικά δεν προεκτείνουν τον καρπό στη μέλλουσα ζωή, αλλά τον περιορίζουν στον έπαινο των ανθρώπων. Τρέξε λοιπόν με χαρά στη δωρεά της νηστείας. Η νηστεία είναι αρχαίο δώρο• δεν παλαιώνει και δεν γηράσκει, αλλά πάντοτε ανανεούμενο, ανθίζει πάντοτε για να φέρει ώριμους καρπούς.”
http://www.myriobiblos.gr/texts/greek/basil_fast1.html
Ο ευαγγελιστής Ματθαίος μεταφέρει τον λόγο του Κυρίου αυτολεξεί όπως τον εξεφώνει ο διδάσκαλος ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ : «16 Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί, ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσιν τὸν μισθὸν αὐτῶν. 17 σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι,…» αυτό είναι είναι το εξωτερικό περίβλημα του νηστεύοντος που αντικατοπτρίζει το εσώτατο βίωμα και εσωτερικό περιεχόμενο της κλήσεως μας για αγώνα πνευματικό με κύριο όργανο την νηστεία με σκοπό να αποφεύγουμε και να απαγγιστρωθούμε από τα πάθη στα οποία και δουλεύουμε και μας τροφοδοτούν με παχυλό και τρυφηλό – σαρκώδη- και όχι σωματικό, με ψυχη και σώμα αρρήκτως συνδεδεμένα και αλληλοβοηθούμενα το ένα από το άλλο!
Ο σκοπός αλλά και το νόημα της νηστείας είναι να εξαγνισθεί η δική μας ύπαρξη και να τα βρεί με τον Κύριο και Θεό της και όχι να δουν οι άνθρωποι ότι τηρούμε εντολές, ότι πειθαρχούμε σε κανόνες, ότι ακολουθούμε ότι βρήκαμε και μάθαμε…αλλά να ειρηνεύσει η καρδιά μας, να γαληνέψει η διάθεση μας για δραστηριότητα και έργα και να δούμε γιατί και πως κάνουμε ότι κάνουμε να δούμε τις προθέσεις μας και να μπορέσουμε να εγγίσουμε τον Θεό δια της καθάρσεως του νοός μας και της καρδίας μας!
Όταν νηστεύω για το μπράβο των ανθρώπων κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν απολαμβάνω ότι αξίζω επί γης και να ζητήσω δεν μπορώ να δρέψω καρπούς στον ουρανό! Κανείς που χαίρετε στη γη δεν μπορεί να απαιτήσει στη μέλλουσα ζωη χαρές διότι αυτές τις χάρες μόνον ο Χαριτωμένος Λυτρωτής μας μπορεί να μας τις χαρίσει!
modern father
Λόγος περί νηστείας πρώτος:
Η νηστεία να γίνεται χωρίς υποκρισία. Κάθαρση της ψυχής από τα αμαρτήματα.
……………………….
“ 2. «Άλειψε το κεφάλι σου και πλύνε το πρόσωπό σου» (Ματθ. 6, 17). Σε μυστήρια σε καλεί ο λόγος. Αυτός που αλείφθηκε εμυρώθηκε• αυτός που ενίφθηκε εκαθαρίσθηκε. Να εννοείς τη νομοθεσία στον εσωτερικό άνθρωπο. Να καθαρίσεις την ψυχή από τα αμαρτήματα. Να χρίσεις το κεφάλι σου με χρίσμα άγιο, για να γίνεις μέτοχος του Χριστού, και έτσι να προσέλθεις στη νηστεία. Να μην αλλοιώσεις το πρόσωπό σου όπως ακριβώς oι υποκριτές. Το πρόσωπο αμαυρώνεται, όταν η εσωτερική διάθεση επισκιάζεται με το επίπλαστο εξωτερικό σχήμα, καλυπτόμενη με το ψεύδος σαν με παραπέτασμα.Υποκριτής είναι αυτός που υποδύεται ξένο πρόσωπο στο θέατρο• ενώ είναι δούλος, πολλές φορές υποδύεται το πρόσωπο του κυρίου, και ενώ είναι πολίτης, το πρόσωπο του βασιλέως. Έτσι και στον βίο αυτό, σαν στη σκηνή της δικής τους ζωής, οι πολλοί παίζουν θέατρο, άλλα μεν φέροντας στην καρδιά, άλλα δε δεικνύοντας φανερά στους ανθρώπους. Να μην αλλοιώνεις λοιπόν το πρόσωπό σου. Όποιος είσαι, τέτοιος να φαίνεσαι• να μην υποκρίνεσαι τον σκυθρωπό, επιδιώκοντας την δόξα από του να φαίνεσαι εγκρατής. Διότι ούτε ευεργεσία που διατυμπανίζεται είναι όφελος, και κανένα κέρδος δεν προέρχεται από νηστεία που δημοσιεύεται. Διότι εκείνα που γίνονται επιδεικτικά δεν προεκτείνουν τον καρπό στη μέλλουσα ζωή, αλλά τον περιορίζουν στον έπαινο των ανθρώπων. Τρέξε λοιπόν με χαρά στη δωρεά της νηστείας. Η νηστεία είναι αρχαίο δώρο• δεν παλαιώνει και δεν γηράσκει, αλλά πάντοτε ανανεούμενο, ανθίζει πάντοτε για να φέρει ώριμους καρπούς.”
http://www.myriobiblos.gr/texts/greek/basil_fast1.html
Ο ευαγγελιστής Ματθαίος μεταφέρει τον λόγο του Κυρίου αυτολεξεί όπως τον εξεφώνει ο διδάσκαλος ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ : «16 Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί, ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσιν τὸν μισθὸν αὐτῶν. 17 σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι,…» αυτό είναι είναι το εξωτερικό περίβλημα του νηστεύοντος που αντικατοπτρίζει το εσώτατο βίωμα και εσωτερικό περιεχόμενο της κλήσεως μας για αγώνα πνευματικό με κύριο όργανο την νηστεία με σκοπό να αποφεύγουμε και να απαγγιστρωθούμε από τα πάθη στα οποία και δουλεύουμε και μας τροφοδοτούν με παχυλό και τρυφηλό – σαρκώδη- και όχι σωματικό, με ψυχη και σώμα αρρήκτως συνδεδεμένα και αλληλοβοηθούμενα το ένα από το άλλο!
Ο σκοπός αλλά και το νόημα της νηστείας είναι να εξαγνισθεί η δική μας ύπαρξη και να τα βρεί με τον Κύριο και Θεό της και όχι να δουν οι άνθρωποι ότι τηρούμε εντολές, ότι πειθαρχούμε σε κανόνες, ότι ακολουθούμε ότι βρήκαμε και μάθαμε…αλλά να ειρηνεύσει η καρδιά μας, να γαληνέψει η διάθεση μας για δραστηριότητα και έργα και να δούμε γιατί και πως κάνουμε ότι κάνουμε να δούμε τις προθέσεις μας και να μπορέσουμε να εγγίσουμε τον Θεό δια της καθάρσεως του νοός μας και της καρδίας μας!
Όταν νηστεύω για το μπράβο των ανθρώπων κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν απολαμβάνω ότι αξίζω επί γης και να ζητήσω δεν μπορώ να δρέψω καρπούς στον ουρανό! Κανείς που χαίρετε στη γη δεν μπορεί να απαιτήσει στη μέλλουσα ζωη χαρές διότι αυτές τις χάρες μόνον ο Χαριτωμένος Λυτρωτής μας μπορεί να μας τις χαρίσει!
modern father
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου