http://agapi-pisti-elpida.blogspot.com/2009/12/blog-post_4846.html
Βρήκαμε ένα e-mail στο παραπανω μπλογκ...το οποιο μας εκανε εντυπωση και σχολιάζουμε το θεμα της γλώσσης στην θεια λατρεία, δεν διεκδικούμε το αλαθητο ούτε και νομιζουμε οτι εχουμε την μονη παραδεκτη αποψη...αλλα το θεμα μας αφορα και μπορει να προβληθει για περεταιρω συζήτηση!
Βρήκαμε ένα e-mail στο παραπανω μπλογκ...το οποιο μας εκανε εντυπωση και σχολιάζουμε το θεμα της γλώσσης στην θεια λατρεία, δεν διεκδικούμε το αλαθητο ούτε και νομιζουμε οτι εχουμε την μονη παραδεκτη αποψη...αλλα το θεμα μας αφορα και μπορει να προβληθει για περεταιρω συζήτηση!
εμένα προσωπικά με βασανίζει πολλές φορές το αν κατανοούνται τα σημερινα τελούμενα εν τω ναώ…δεν μπορώ ως κληρικός και λατρευτής των μυστηρίων να έχω την αίσθηση ότι ελάχιστοι κατανοούν τι λέμε και πιο λίγοι μετέχουν σε αυτά με την καρδιά τους!
Με στενοχώρησε όμως αν και πιστεύω ότι πρέπει ολοι μαζί κληρος και λαός να δούμε το θέμα από κοινού για να μην δημιουργηθούν…ούτε φιλελεύθερες τάσεις ούτε παραδοσιοπληκτες…και η Εκκλησία ως Σώμα Χριστού να αφουγκρασθεί τον παλμό του σήμερα!
Εδώ έχουμε δύο τάσεις και πολλές τακτικές και νοοτροπίες…
Πρώτη τάση η δημοτική στη λατρεία και δεύτερη τάση να μεινει όπως έχει, όπως την παραλάβαμε!
Η λατρεία είναι γεγονός ζωντανό, είναι η έκφραση της κοινότητος που λατρεύει τον Ιησού Χριστό, στο διάβα των αιώνων διαμορφώθηκε, μορφοποιήθηκε και παγιώθηκε, αλλά δεν έπαψε να είναι γεγονός της ζώσας πνοής του αγίου Πνεύματος!
Αρα είναι σημαντικό να εκφράζει την κοινότητα των πιστών και η κοινότητα των πιστών να εκφράζεται και παίρνει ζωή μέσω αυτής. Που σημαίνει κατ’ εμέ ότι η λατρεία πρέπει να τελείται στην γλώσσα την οποία κατανοεί και ομιλεί η κοινότητα…αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορούμε να αλλαξουμε ότι βρήκαμε από την μια στιγμή στην άλλη και ότι είναι απορριπτέα η υπάρχουσα λατρευτική φόρμα και νόρμα.
Θα ηθέλα εγω προσωπικά να γίνει αλλαγη προς την δημοτικη για ποιμαντικούς λόγους στις ενορίες του κόσμου, όπου όμως και οι πρεσβύτεροι της Εκκλησίας του Χριστού μας σ υ μ φ ω ν ο ύ ν με αυτή την αλλαγή…αλλιώς δεν θα το κάνουν με την καρδιά τους και δεν θα αποδίδουν λατρεία ευάρεστον και καρδιακήν εις τον Θεόν αλλά θα πειθαρχούν στανικώς και θα εκφράζονται ανεκφράστως για την αλλαγή…
Άρα πρέπει όλοι να προσευχόμεθα και ο Θεός ημών θα δείξει τον δρόμο όχι όμως να πιέζουμε όπως υπαινίσσεται ο αδελφός μας κληρικός ότι έγινε εκει που διακονεί!
Οι διαμάχες δεν ωφελούν και ένα σχίσμα για λειτουργικούς λόγους και έθιμα δεν είναι καιρός να το υποστούμε και να μας πληγώσει!
Modern father
Με στενοχώρησε όμως αν και πιστεύω ότι πρέπει ολοι μαζί κληρος και λαός να δούμε το θέμα από κοινού για να μην δημιουργηθούν…ούτε φιλελεύθερες τάσεις ούτε παραδοσιοπληκτες…και η Εκκλησία ως Σώμα Χριστού να αφουγκρασθεί τον παλμό του σήμερα!
Εδώ έχουμε δύο τάσεις και πολλές τακτικές και νοοτροπίες…
Πρώτη τάση η δημοτική στη λατρεία και δεύτερη τάση να μεινει όπως έχει, όπως την παραλάβαμε!
Η λατρεία είναι γεγονός ζωντανό, είναι η έκφραση της κοινότητος που λατρεύει τον Ιησού Χριστό, στο διάβα των αιώνων διαμορφώθηκε, μορφοποιήθηκε και παγιώθηκε, αλλά δεν έπαψε να είναι γεγονός της ζώσας πνοής του αγίου Πνεύματος!
Αρα είναι σημαντικό να εκφράζει την κοινότητα των πιστών και η κοινότητα των πιστών να εκφράζεται και παίρνει ζωή μέσω αυτής. Που σημαίνει κατ’ εμέ ότι η λατρεία πρέπει να τελείται στην γλώσσα την οποία κατανοεί και ομιλεί η κοινότητα…αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορούμε να αλλαξουμε ότι βρήκαμε από την μια στιγμή στην άλλη και ότι είναι απορριπτέα η υπάρχουσα λατρευτική φόρμα και νόρμα.
Θα ηθέλα εγω προσωπικά να γίνει αλλαγη προς την δημοτικη για ποιμαντικούς λόγους στις ενορίες του κόσμου, όπου όμως και οι πρεσβύτεροι της Εκκλησίας του Χριστού μας σ υ μ φ ω ν ο ύ ν με αυτή την αλλαγή…αλλιώς δεν θα το κάνουν με την καρδιά τους και δεν θα αποδίδουν λατρεία ευάρεστον και καρδιακήν εις τον Θεόν αλλά θα πειθαρχούν στανικώς και θα εκφράζονται ανεκφράστως για την αλλαγή…
Άρα πρέπει όλοι να προσευχόμεθα και ο Θεός ημών θα δείξει τον δρόμο όχι όμως να πιέζουμε όπως υπαινίσσεται ο αδελφός μας κληρικός ότι έγινε εκει που διακονεί!
Οι διαμάχες δεν ωφελούν και ένα σχίσμα για λειτουργικούς λόγους και έθιμα δεν είναι καιρός να το υποστούμε και να μας πληγώσει!
Modern father
13 σχόλια:
Πάτερ Ιερόθεε, χρόνια πολλά και καλή ευλογημένη χρονιά. Διαφωνώ με την ουσία της φιλοσοφίας περί της αναγκαιότητας μετάφρασης των λειτουργικών κειμένων, αλλά συμφωνω μ'αυτά που γράφετε περί προσευχής και προσοχής αποφυγής σχίσματος.
Ο θεός να μας φωτίζει!
αμην πατερ Παντελεήμονα!
δεν νομίζω ότι ήθελα ολοι να συμφωνησουμε αλλα να σεβαστουμε ο ενας την ελευθερια του αλλου και την προσωπικη επιλογη και ολοι μαζι να προσευχηθουμε ολα να γινονται και να γινουν και εις το μελλον Θεοφώτιστα εν τη Εκκλησία, εν υπεροχή αγαπης και με πολλή πόνο για συνεργασία!
εκανα πατερ μου και καποιες αλλαγες δειτε τις παρακαλω!
Πάτερ μου, νομίζω πώς στα λειτουργικά και παραδοσιακά δεν τίθεται καν θέμα ελεύθερης επιλογής,διότι στην εκκλησία εκλήθημεν, δεν προσχωρήσαμε για να την αλλάξουμε.
Είναι πραγματικα μεγάλη κουβέντα και θέλει πολύ ψάξιμο.
Όπως και νά χει εύχομαι καλή και ευλογημένη χρονια με λιγότερες δυσάρεστες εκπλήξεις, γόνιμη,δημιουργική,ευάρεστη στον Θεό με μέγα συνδρομητή μας τον ουρανοφάντορα Βασίλειο.
Την αγάπη μου.
πατερ μου, δεν κατενόησα τι εννοείτε όταν λέτε δεν κληθήκαμε να αλλάξουμε...ούτε όμως κληθήκαμε να έχουμε ορθοδοξίζουσα μαχητικη διάθεση θέλοντας να μετατραπεί η Εκκλησία σε μουσείο και η πίστη μας σε άνευρο και ανιαρό -για τους ηλιθίους ως όπιο του λαού-είδος!
όταν ο άνθρωπος δει το σπίτι του να γκρεμίζεται τι κανει???
φυσικά και το επισκευάζει...το διο΄ρθώνει σε βόμενος όσα παρέλαβε να τα εμπλουτίσει να τα επαυξήσει!
μπορούμε να θέλουμε να λατρεύουμε τον Θεό με μια γλώσσα δθεν ιερή και σημερα ακατανόητη?
δεν μπορεί σήμερα ο πιστός να μπει στο ναο και λατρευσεί τον Θεό με δικά του λόγια???
φυσικά και δεν μιλάμε για ισοπεδωτικες και ανιερες αλλαγες...αλλά για παραδοσιακά πράγματα...απλοπόίηση των αμφίων μας, απλούστευση των μελωδίών μας, συντημηση των πολυχρονισμών και των τεριρέμ!
νομίζω ότι αυτά είναι πιο κοντά στο παραδειγμα του Χριστου που γίνεται άνθρωπος και μας σώζει απο την φθορά και τον θάνατο!
να μας θυμάστε στις προσευχές σας!\
να έχετε ειρηνικό και ευλογημένο νέο έτος!
Η αγάπη που δείχνει ένας άνθρωπος, εκ φύσεως συνοδεύεται από έναν αυθορμητισμό έστω και ελεγχόμενο και πάντοτε αυτός που αγαπάει διαθέτει τον εαυτό του ως θυσία προς τον αγαπημένο του.
Όταν αγαπάς λες "ό,τι θέλεις εσύ".
Ο Χριστός δεν ζήτησε συγκεκριμένο τρόπο θυσίας. Δεν διαπραγματεύτηκε τίποτα.
Όταν αγαπάς τον Χριστό αφήνεις να σε συνεπάρει η αγάπη αυτή, φλέγεσαι από θείο έρωτα. Δεν αναζητείς τρόπους να κατανοήσεις με τη λογική αυτή την αγάπη.
Με τη λογική της μεταφράσεως των λειτουργικών κειμένων, ώστε αυτά να γίνονται κατανοητά στον κόσμο, αποτυγχάνουμε παταγωδώς στο θέλημα του Θεού, σε πολλά επίπεδα.
Καθιστούμε ευάλωτη την Ορθόδοξη πίστη και φαίνεται αυτή να είναι υποδεέστερη της νέας εποχής.
Υποτιμούμε τον Θεό και τον άνθρωπο. Αυτό το κάνουμε επειδή δεν αφήνουμε τον Θεό να δράσει στις καρδιές των πιστών, αλλά θέλουμε να Τον διορθώσουμε. Υποτιμούμε την νοημοσύνη των ανθρώπων, μιας και δεν τον αφήνουμε να καλλιεργήσει τις ανησυχίες του και να λύσει τις απορίες του. Υποτιμούμε το πρόσωπο για χάρη του απρόσωπου, καθώς η μετάφραση των κειμένων για την κατανόηση αυτών κατά τη διάρκεια της θείας λειτουργίας καλωσορίζει την λογική της μάζας.
Ύστερα, θα μπορούσε κανείς να πει, ότι θα πρέπει να φτιάξουμε και παιδικές εκκλησίες, ώστε τα λειτουργικά κείμενα, να γίνονται κατανοητά στα παιδιά και οι ακολουθίες να κρατάνε μερικά λεπτά για να μην κουράζονται.
Αν όμως τα παιδιά μπορούν να εκκλησιάζονται και να ευλογούνται χωρίς να είναι απαραίτητη η κατανόηση των κειμένων, ή αν μπορούν αυτή την ευλογία να την απολαμβάνουν αμμόρφωτοι άνθρωποι, τότε μήπως ο Θεός είναι επιλεκτικός;
Νομίζω ότι η λειτουγικές μεταφράσεις αγγίζουν τα όρια (αν όχι τα ξεπερνούν κατά πολύ) της βλασφημίας κατά του Αγίου Πνεύματος.
θα ηθελα να πω και εγω την ατελη μου γνωμη...σαν πομνιο.Ειμαι μητερα 49 ετων,διδαχτηκα στο γυμνασιο και την αρχαια ελληνικη και μαθαινω την νεοελληνικη απο τον γιο μου που παει στην δευτερα γυμνασιου.Ακουω κατα καιρους ομιλιες απο απλους ιερεις,μητροπολητες,κ.λ.π.Εντυπωση ,μου εκανε ο μητροπολητης πειραιως Σεραφειμ,πουο λογος του παρολο που δεν διεφερε στην ουσια απο αλλους,πλιν ομως ειχε κατι που καιρδιζε την ψυχη μου.Εψαξα να βρω τι ηταν αυτο που με εκανε να τον παρακολουθησω με ενδειαφερων? και καταλαβα πως ηταν η αρχαια ελληνικη διαλεκτος που χρεισιμοποιουσε.Πλουτιζε το κειμενο του,το εκανε ποιο λαμπρο.και πραγματικα με τον τροπο που το εδωσε στον κοσμο,με εκανε να σκεφτω ποσο πολυτιμη ειναι η αρχαια ελληνικη διαλεκτος...επισης με εκανε να πω πωςμοιαζει ο λογος του λιγο με τον χρυσοστομο....και ηταν αυτη η γλωσσα η αρχαια ελληνικη που εκανε την διαφορα απο αλλους ομιλητες.''ο μπαξες απο ολα εχει αναγκη''...αλλα η αρχαια ελληνικη γλωσσα νομιζω προσφερει αλλη χαρηστη θεια λειτουργια.κανει τα λειτουργικα κειμενα πιο λαμπρα,πιο σοβαρα οπως τους αξιζει να ειναι.Αλλιως εαν χρησιμοποιηθει η νεα ελληνικη γλωσσα,δεν θα εχει διαφορα αποτην λειτουργικη διαλεκτο στην καθολικη εκκλησια της Ελλαδος....Αυτη τη γνωμη εχω....
Επισης θα ηθελα ναπω και κατι αλλο σαν ποιμνιο και ζητω συγνωμη προκαταβολικα αν ειμαι καπου λαθος.Οταν ειμαι στην λειτουργια,ειτε ακουω την μια διαλεκτο (αρχαια ελληνικη)η την νεα ελληνικη ...αν δεν ειμαι μεσα στο πνευμα της λειτουργιας,αν δεν προσευχομαι και το μυαλο μου ειναι στο τι θα ψησω οταν παω σπιτι(πραγμα που εχει σε εμενα συμβει)η τι μου ειπε η πεθερα μου προχθες και στενοχωρηθηκα....ανωφελη ειναι η λειτουργια για μενα.Αν ομως ειμαι μεσα στο πνευμα της λειτουργιας...προσευχομαι και ο κυριος εχει κατασκηνωσει στην καρδια μου και μονο που μπαινω στην ακολουθια αρχιζουν και τρεχουν τα ματια μου ,η λειτουργια εχει για μενα μεγαλη αξια και παρακολουθωντας γεμιζει η ψυχη μου ....οσο για τα αμφεια....εχω την ατελη γνωμη πως τα αμφεια θα τα ηθελα οπως ειναι....Υπαρχουν και αμφεια ταπεινα και αμφεια υπερλαμπρα...διαλεγεις και παιρνεις...ολα για χαρη ε κ ε ι ν ο υ δεν ειναι?ΟΠΟΙΟς ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ...ΒΡΙΣΚΕΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ...ΕΔΩ ΚΑΤΙ ΓΕΡΟΝΤΑΚΙΑ ΜΟΝΑΧΟΙ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΟΥΤΕ ΚΑΛΑ ΚΑΛΑ ΤΗΝ ΑΛΦΑΒΗΤΟ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΤΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΕΣ ΑΠΕΞΩ ΤΙΣ ΞΕΡΟΥΝ.ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΜΝΙΟ....ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΕΡΕΣΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΕΝΑΣ ΤΟΥ ΔΙΔΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΝΩΘΕΝ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΦΩΤΗΣΗ..νομιζω..ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΠΟΣΟ ΑΞΙΑ ΕΧΕΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ...Υπαρχει ο πομπος και ο δεκτης...δεκτες ειμαστε ολοι εμεις...αλλος δεκτης πολλων και αλλος λιγων μηνυματων....Η παρουσια ομως της εκκλησιας και η μεγαλοπρεπεια της εχω την εντυπωση πως πρεπει να ειναι ως προς τον λειτουργικο της χαρακτηρα ιδια.Αλλα ας ρωτησουμε τον κυριο τι θα ηθελε καλυτερα?ας προσευχηθουμε και ας νηστεψουμε ολοι και ο κυριος θα μας φανερωσει το θελημα του.Διοτι το θεμα δεν ειναι τι θελουμε εμεις πατερες...αλλα το θεμα ειναι τι ο κυριος επιθυμει....διοτι ΜΕΓΑΣ Ο ΘΕΟΣ ΗΜΩΝ!!!!!!!!κΑΛΗ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΧΡΟΝΙΑ.
Επισης θα ηθελα ναπω και κατι αλλο σαν ποιμνιο και ζητω συγνωμη προκαταβολικα αν ειμαι καπου λαθος.Οταν ειμαι στην λειτουργια,ειτε ακουω την μια διαλεκτο (αρχαια ελληνικη)η την νεα ελληνικη ...αν δεν ειμαι μεσα στο πνευμα της λειτουργιας,αν δεν προσευχομαι και το μυαλο μου ειναι στο τι θα ψησω οταν παω σπιτι(πραγμα που εχει σε εμενα συμβει)η τι μου ειπε η πεθερα μου προχθες και στενοχωρηθηκα....ανωφελη ειναι η λειτουργια για μενα.Αν ομως ειμαι μεσα στο πνευμα της λειτουργιας...προσευχομαι και ο κυριος εχει κατασκηνωσει στην καρδια μου και μονο που μπαινω στην ακολουθια αρχιζουν και τρεχουν τα ματια μου ,η λειτουργια εχει για μενα μεγαλη αξια και παρακολουθωντας γεμιζει η ψυχη μου ....οσο για τα αμφεια....εχω την ατελη γνωμη πως τα αμφεια θα τα ηθελα οπως ειναι....Υπαρχουν και αμφεια ταπεινα και αμφεια υπερλαμπρα...διαλεγεις και παιρνεις...ολα για χαρη ε κ ε ι ν ο υ δεν ειναι?ΟΠΟΙΟς ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ...ΒΡΙΣΚΕΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ...ΕΔΩ ΚΑΤΙ ΓΕΡΟΝΤΑΚΙΑ ΜΟΝΑΧΟΙ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΟΥΤΕ ΚΑΛΑ ΚΑΛΑ ΤΗΝ ΑΛΦΑΒΗΤΟ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΤΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΕΣ ΑΠΕΞΩ ΤΙΣ ΞΕΡΟΥΝ.ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΜΝΙΟ....ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΕΡΕΣΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΕΝΑΣ ΤΟΥ ΔΙΔΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΝΩΘΕΝ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΦΩΤΗΣΗ..νομιζω..ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΠΟΣΟ ΑΞΙΑ ΕΧΕΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ...Υπαρχει ο πομπος και ο δεκτης...δεκτες ειμαστε ολοι εμεις...αλλος δεκτης πολλων και αλλος λιγων μηνυματων....Η παρουσια ομως της εκκλησιας και η μεγαλοπρεπεια της εχω την εντυπωση πως πρεπει να ειναι ως προς τον λειτουργικο της χαρακτηρα ιδια.Αλλα ας ρωτησουμε τον κυριο τι θα ηθελε καλυτερα?ας προσευχηθουμε και ας νηστεψουμε ολοι και ο κυριος θα μας φανερωσει το θελημα του.Διοτι το θεμα δεν ειναι τι θελουμε εμεις πατερες...αλλα το θεμα ειναι τι ο κυριος επιθυμει....διοτι ΜΕΓΑΣ Ο ΘΕΟΣ ΗΜΩΝ!!!!!!!!κΑΛΗ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΧΡΟΝΙΑ.
λογω της προχωρημενης ωρας και των αγιων εορτών συγγνώμην ζητω θα διαλλεχθωμεν εν καιρω και μετα του Προδρομου σιγουρα!
θα ηθελα να παραθεσω επισης την γνωμη του πατρος Σωφρονιου-Σαχαρωφ στο βιβλιο ''οψομεθα τον θεον καθως εστιν''........ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΕΦΤΑΣΑΝ ΣΤΑ ΥΨΗΛΟΤΕΡΑ ΟΡΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ.ΔΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΤΗΝ ΤΕΛΕΙΟΤΕΡΑΝ ΔΥΝΑΤΗΝ ΜΟΡΦΗΝ ΕΚΦΡΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΛΟΓΟΥ.ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΟΡΦΗΝ ΑΥΤΗΝ ΚΑΤΑ ΠΡΟΝΟΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΡΟΣΕΛΑΒΕ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.Η ΑΡΧ.ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ,ΒΟΗΘΑΕΙ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΙΝ ΤΟΥ ΤΕΛΕΙΟΥ.ΑΛΛΙΩΣ ΚΑΤΑΒΙΒΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΝ ΕΠΙΠΕΔΟΝ.Ο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΑΙΩΝΙΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ...ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΤΗΣ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΝΩΘΕΝ ΔΕΔΟΜΕΝΟΙ.Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΧΕΙ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΓΕΝΝΗΣΕΙ ΣΤΟΝ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΕΝΩΝ,ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΚΟΣΜΟΥ,ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ....Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΩΣ,ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ,ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΥ./////////////////////////Ισως αυτη η γνωμη μας βοηθησει να καταλαβουμε την μεγαλοπρεπεια της αρχαιας ελληνικης γλωσσας,την σημασια της.και ας γινει το θελημα του θεου.....με εκτιμηση πηνελοπη
Η Θ. Λειτουργία παγιώθηκε από τους Αγίους Πατέρες μας και δεν υπάρχει κανένας λόγος να αλλάξει η γλώσσα. Παλιότερα οι άνθρωποι που ήταν οι περισσότεροι αγράμματοι καταλάβαιναν τα πάντα κι εμείς τώρα που ξέρουμε και πέντε γράμματα δεν μπορούμε;Τότε να σταματήσουμε να λέμε στο τέλος της προσευχής το "δι' ευχών των Πατέρων ημών" αφού θέλουμε να ανατρέψουμε αυτά που με το αίμα τους θέσπισανοι Άγιοι Πατέρες.
Καλλίτερα θα ήταν να καθαρίσουμε τις αμαρτίες μας που δεν μας αφήνουν να καταλάβουμε τα ιερά κείμενα παρά να προσαρμόσουμε αυτά στα μέτρα της πτώσης μας.
Το να είμαστε δογματικοί και εν μέρη φανατικοί, αυτό δεν το θέλει ο Χριστός. Ο Χριστός ήλθε στην γη και μίλησε με απλή γλώσσα για να γίνει κατανοητός σε όλους τους ανρθώπους. Το να επιμένουμε δογματικά ότι δεν πρέπει η θεία λειτουργία να γίνει στην γλώσα που σήμερα μιλά ο Έλληνας, αυτό είναι μέγα σφάλμα το οποίο ίσως δυστυχώς όπως και τόσα άλλα το παραδεκτούμε όταν θα είναι πλέον αργά. Καλώς ή κακώς, η θεία λειτουργία με την σημερινή της μορφή και γλώσσα δεν είναι κατανοητή στον λαό. Τουλάχιστον στους πολλούς. Και όταν δεν κατανοείς όλα αυτά τα θεάρεστα που δίδαξε ο Χριστός και οι Αποστόλοι, τότε σιγά σιγά και η πίστη σου θα φθαρεί, μιλώ πάντα για τους πολλούς και δεν θα έχει και το κίνητρο να παρακολουθείς την θεία λειτουργία. Δεν μπορεί όλοι οι άλλοι ορθόδοξοι, Ρώσοι, Σέρβοι, Βούλγαροι, Ρουμάνοι κλπ, να έχουν την ευτυχία και την δυνατότητα να ακούνε την θεία λειτουργία στην γλώσα τους, στην καθομιλουμένη κι΄εμείς δογματικά να αρνούμαστε να μιλήσει η εκκλησία στην γλώσα του λαού βρίσκοντας ουσιαστικά αστήρικτες δικαιολογίες.
Δημοσίευση σχολίου